DISLEKSIA
v Berasal
dari perkataan Yunani iaitu "DYN"
bermakna susah, dan "LEXIA" bermakna tulisan. Disleksia bukannya satu penyakit,
tetapi merupakan salah satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami
oleh kanak-kanak.
v Masalah pembelajaran yang dihadapi
adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira. Oleh itu
dyslexia merujuk kepada mereka
yang menghadapi masalah untuk membaca dan menulis walaupun mempunyai daya
pemikiran yang normal.
CIRI-CIRI KANAK-KANAK
DISLEKSIA
v Lambat
membaca dan mempunyai tulisan tangan yang buruk.
v Sukar
menyalin dari papan hitam ke dalam buku.
v Keliru
dengan arahan oral dan nombor.
v Ketika
membaca, sering mengurang dan menambah pada sesuatu perkataan.
v Sering
keliru dengan sesuatu perkataan pada huruf-huruf tertentu contohnya 'b'
dianggap 'd' dan 'p' dianggap 'q'.
v Arahan terbalik
v Tulisan
terbalik
v Suka mendengar bacaan tetapi tidak
suka membaca.
v Sukar mengikut arahan
v Tiada keyakinan diri.
MASALAH YANG DIHADAPI
v Salah sangka dan digelar sebagai
malas, bodoh atau lembab
v Pembentukan imej diri yang sihat
terjejas dan mengalami rasa rendah diri
v Jika tidak dikenalpasti dan dibantu
diperingkat awal boleh menyebabkan Gangguan emosi (seperti kemurungan)
v Masalah tingkahlaku (seperti melawan,
kecelaruan tingkahlaku)
v Rendah pencapaian akademik
(menyebabkan keciciran sekolah)
KEBARANGKALIAN UNTUK
MENDAPAT DISLEKSIA
v Disleksia melibatkan orang dari
pelbagai latar belakang tanpa mengira umur, jantina atau bangsa. Disleksia
biasanya boleh diperturunkan daripada ibu bapa kepada kanak-kanak.
v Punca sebenar yang menyebabkan
kanak-kanak mengalami sindrom disleksia tidak diketahui (Bradford, 2001). Namun
mengikut kajian-kajian yang telah dijalankan, secara teorinya disleksia adalah
disebabkan oleh keturunan (genetik), biologi, dan kematangan (Mercer, 1997;
Hammond & Hughes, 1999).
v Salah satu punca berlakunya kecacatan
adalah faktor
neoroligik yang merangkumi proses kelahiran, distress fetal,
bersalin dengan cara ekstraksi forcep, toksimia gravidarum atau eklamsia
dibandingkan kehamilan dan bersalin normal
v Di samping itu juga, faktor-faktor
seperti bayi yang lahir yang mempunyai berat badan yang rendah, ibu yang
terlalu muda, ibu yang sudah berumur, ibu yang merokok dan mengambil alkohol
juga mempunyai potensi untuk mendapatkan anak yang bermasalah.
TINGKAH LAKU KANAK-KANAK DISEKSIA
v Gagal menguasai tugasan sekolah
seperti membaca, menulis, mengeja atau mengira
v Tidak suka membaca dan mengelak dari
membaca di kelas
v Kesilapan semasa membaca huruf,
perkataan atau nombor (Bacaan terbalik) :
15 dengan 51
“was” menjadi “saw”
‘b’ dengan ‘d’‘
15 dengan 51
“was” menjadi “saw”
‘b’ dengan ‘d’‘
v Kurang
koordinasi seperti sukar mengikat tali kasut
v Keliru dengan konsep masa seperti
‘semalam’, ‘ hari ini’ , ‘esok’
v Kesukaran
memahami, mengingati dan mengikuti arahan
v Selalu
tersalah letak atau hilang barang atau kerja sekolah.
KEPERLUAN KHAS
v Bantu kanak-kanak dan keluarga
mengendali permasalahan ini dan bina keyakinan diri anak.
v Rawat penyakit lain yang
mungkin berkait seperti Gejala Hiperaktif dan Kurang Daya Tumpuan.
v Pertingkatkan
potensi pembelajaran anak melalui :
ü Terapi pertuturan
ü Latihan pendengaran dengan
bantuan komputer
v Pendekatan pelbagai deria
(Menggunakan deria lain untuk membantu pembelajaran)
v Deria
sentuhan (menggunakan lakaran atas kertas pasir)
v Deria pendengaran (menggunakan ritma
atau bunyi perkataan/ huruf)
v Merasa pergerakan bibir
v Menulis huruf atau perkataan
v Langkah-langkah pemulihan :
ü Bantu anak menguasai maklumat secara
beransur ansur
ü Pengulangan semasa mengajar
(konsep ajar berlebihan)
ü Gunakan
video atau kaset untuk belajar
v Program pemulihan khusus :
ü Ada
sekolah yang mempunyai program pemulihan khusus untuk Disleksia
Show Konversi KodeHide Konversi Kode Show EmoticonHide Emoticon