MENGESAN KECACATAN
v Secara Objektif
v Saringan Pendengaran
v Ujian rambang : mengetahui keupayaan
pendengaran dengan peralatan audiologi
Secara Subjektif
v Ujian Tingkahlaku (Pure Tone Audiometry
– PTA)
- Pemerhatian terhadap tindakbalas mereka pada bunyi
- Pemerhatian terhadap tindakbalas mereka pada bunyi
v Ujian pertuturan
- Keupayaan memahami apa yang ditutur dan menunjukkan tindak balas
- Keupayaan memahami apa yang ditutur dan menunjukkan tindak balas
v Pemerhatian
- Kurang memberi pemerhatian – tahap kepekakan
- Tidak memahami arahan
- Kurang melibatkan diri dalam aktiviti yang melibatkan pertuturan
- Seringkali bertanya pada rakan-rakan
- Selalu berkhayal
- Lemah dalam akademik (Bahasa)
- Cara percakapan yang janggal
- Sering memandang ke arah penutur
- Kurang memberi pemerhatian – tahap kepekakan
- Tidak memahami arahan
- Kurang melibatkan diri dalam aktiviti yang melibatkan pertuturan
- Seringkali bertanya pada rakan-rakan
- Selalu berkhayal
- Lemah dalam akademik (Bahasa)
- Cara percakapan yang janggal
- Sering memandang ke arah penutur
Prosedur Penilaian
v Menemubual ibu bapa untuk mendapatkan
sejarah dan latarbelakang klien
v Menjalankan pemeriksaan telinga luar
v Menjalankan ujian telinga tengah
v Menjalankan ujian-ujian pendengaran
v Mendapatkan keputusan tentang tahap
kehilangan pendengaran jenis kehilangan pendengaran
Bagaimana Membantu?
v Perhatikan ciri-ciri di bawah, bawa
jumpa doctor dengan segera jika ciri-ciri di bawah dikesan
v Tidak bertindak balas terhadap bunyi
v Tidak bertindak balas terhadap
panggilan nama sendiri
v Tidak memahami / silap memahami arahan
v Kelihatan tidak memberikan tumpuan/
sentiasa mengelamun
v Kelihatan nakal, tidak mempedulikan
orang lain / sangat pasif, menyendiri
v Lebih banyak menunggu dan melihat apa
yang dilakukan oleh orang lain dahulu sebelum melakukan sebarang tugas
v Akan membaca bibir, melihat isyarat
visual, ekspresi muka dan gerak tangan daripada mendengar
v Lewat bertutur
v Lebih banyak menunjuk dengan jari dari
bercakap
v Menonjolkan sikap yang ganjil ketika
berinteraksi dengan kawan-kawan
v Menghidap demam kuning yang teruk
sehingga memerlukan penukaran darah selepas dilahirkan
v Telinga sering berair atau bernanah
v Dilahirkan sangat kecil (berat badan
kurang 1.5kg)
v Tidak menangis sebaik sahaja dilahirkan
v Ibu mendapat jangkitan seperti rubella,
siphlis, herpes, cytomegalo virus dll jangkitan kuman semasa mengandung
v Ibu terdedah kepada radiasi (X-ray ,MRI
dll) semasa mengandung
v Ibu mengambil ubat ototoksik semasa
mengandung (anti-histamin, anti-diuretik dll)
v Ibu mengambil dadah atau menghisap
rokok semasa mengandung
v Langkah awal perlulah diambil dalam
mengatasi masalah pendengaran terutama di kalangan kanak-kanak. Ia boleh
mendatangkan kesan buruk terhadap perkembangan bahasa dan pertuturan
kanak-kanak tersebut. Ini seterusnya akan merencat perkembangan sosial,
komunikasi, psikologi dan vokasional individu berkenaan. Masalah pendengaran
perlu dikesan sejak kecil (umur < 3 bulan) agar pemasangan alat bantu dengar
yang bersesuaian serta program rawatan seterusnya dapat dilakukan. Ini adalah
bertujuan untuk mengurangkan kesan masalah pendengaran yang dihadapi oleh kanak-kanak
berkenaan:
v Kanak-kanak yang dilahirkan tanpa
pendengaran tidak dapat bertutur. Mereka patut diajar cara-cara:
- Mendengar
- Menyampaikan buah fikiran
- Menyatakan keperluan
- Melepaskan perasaan
- Mendengar
- Menyampaikan buah fikiran
- Menyatakan keperluan
- Melepaskan perasaan
v Kanak-kanak yang dapat mendengar suara
yang kuat selalunya mengalami perkembangan pertuturan yang lambat. Mereka patut
di ajar mendengar dan bercakap dengan baik. Mereka boleh berkomunikasi dengan
cara lain juga, iaitu bahasa isyarat
v Terdapat juga kanak-kanak yang boleh
mendengar tetapi tidak boleh bertutur dengan baik. Kanak-kanak ini perlu
dilatih supaya dapat menyalurkan buah fikiran, keperluan dan perasaan
v Mereka mudah meradang. Mereka sukar
menumpukan perhatian pada sesuatu perkara yang agak lama. Cari jalan untuk
membuat kenyataan menyeronokkan supaya mereka berminat untuk mendengar
v Guru / ibubapa / penjaga boleh:
- bercakap
- guna tangan
- mimik muka
- gerak badan
- menulis
- latih mendengar bunyi-bunyi di persekitaran mereka
- bercakap
- guna tangan
- mimik muka
- gerak badan
- menulis
- latih mendengar bunyi-bunyi di persekitaran mereka
v Sebelum bercakap, tarik perhatian
kanak-kanak dahulu supaya mereka tahu yang guru/ibubapa/penjaga sedang bercakap
dengannya
v Pastikan kanak-kanak melihat muka
penutur semasa bercakap. Bercakap perlahan, sebut dan tulis apa yang dikatakan
v Duduk ditempat yang bercahaya supaya
kanak-kanak dapat melihat wajah penutur dengan jelas terutama bibir
v Oleh itu jangan:
- Menutup mulut semasa bercakap
- Berpaling muka sebelum habis bercakap
- Bercakap semasa menulis di papan hitam/ hijau
- Menutup mulut semasa bercakap
- Berpaling muka sebelum habis bercakap
- Bercakap semasa menulis di papan hitam/ hijau
v Terdapat kanak-kanak yang bermasalah
pendengaran mampu mendengar sekiranya kita bercakap perlahan ke telinganya
v Terdapat pula segolongan kanak-kanak
dapat mendengar dengan jelas apabila diletakkan tangan di belakang telinga
kanak-kanak
v Selepas guru/ibubapa/ penjaga bercakap,
beri peluang kanak-kanak berfikir dahulu kemudian guru/ibubapa/ penjaga
menyambung bercakap
Pengelolaan Bilik Darjah
v Murid ditempatkan pada kedudukan ia
boleh mendengar/melihat dengan baik bagi mengelakkan dia tidak menyedari bahawa
anda sedang bercakap/berkomunikasi dengannya
v Murid duduk di mana ia boleh melihat
wajah,bibir dan isyarat tangan guru dengan jelas
v
Pastikan mereka boleh melihat wajah rakan di antara satu sama lain
v
Pastikan mereka berada dalam keadaan penuh perhatian sebelum
memberi arahan atau pengajaran
v
Guru hendaklah menghadap kelas semasa bercakap/berisyarat
v
Gunakan suara yang biasa tetapi terang/isyarat yang tepat
v
Gunakan ayat-ayat dan rangkai kata
v
Gunakan kod isyarat yang biasa digunakan dan difahami
v
Sentiasa menghadap cahaya semasa mengajar
v
Jangan halang mulut/tangan dengan sebarang objek semasa
bercakap/berkomunikasi atau membaca
v
Berdiri pada satu tempat sahaja semasa bercakap/berisyarat
v
Galakan murid-murid bertanya
v
Jika murid kurang faham tukarkan struktur ayat kepada yang lebih
mudah difahami
v
Gunakan alat pandang dengar atau BBM semaksimum mungkin semasa
mengajar
v
Perkataan baru yang digunakan dicatatkan pada satu sudut di papan
hitam
v
Tuliskan maknanya
v
Tuliskan contoh ayat bagi perkataan berkenaan
v
Ringkasan isi pengajaran-buat edaran sebelum pengajaran
v
Isi penting dicatatkan pada satu sudut di papan hitam untuk
rujukan
v
Galakan tumpuan sepenuhnya yang berterusan semasa mengajar
Pencegahan
Bagaimana untuk mencegah?
v
Ambil suntikan perlalian 'rubella' sebelum berkahwin (untuk
perempuan)
v
Ambil suntikan perlalian 'Haemophilus Influenza'
vElakkan mengambil ubat ototoksik sepanjang proses kehamilan
v Pakai alat pelindung pendengaran bila berdepan dengan bunyi
bising
v
Jauhkan dari terdedah kepada bunyi bising
v
Hadkan masa anda terdedah kepada bunyi bising
v Lakukan pemeriksaan telinga dan pendengaran secara berkala
SUMBER :http://pmspk.moe.gov.my/
http://www.myhealth.gov.my/
Show Konversi KodeHide Konversi Kode Show EmoticonHide Emoticon