DEFINISI
v Merupakan kecacatan genetik
disebabkan oleh kromosom no 21 yang terdapat pada penghidap.3 salinan kromosom
21 (biasanya hanya 2 salinan ) terdapat dalam setiap satu sel. Ianya
dinamakan sempena John Langdon Down, doktor British yang pertama kali
menggambarkannya pada tahun 1866.
kromosom normal kromosom penghidap sindrom down
CIRI-CIRI KANAK-KANAK SINDROM DOWN
v Tubuh yang pendek
v Kepala bersaiz kecil
v Raut wajah yang rata dengan kedudukan
mata sedikit ke atas.
v Lidah terjelir
v Satu garis lurus di tapak
tangan,tangan yang besar,jari tangan yang pendek dan jurang yang besar di
antara ibu jari dengan jari kedua kaki
v Pertumbuhan yang lambat
v Kecacatan yang ringan atau sederhana.
MASALAH YANG DIHADAPI
v Mereka mempunyai daya
ingatan,perhatian,kefahaman yang lemah serta tidak dapat
bertindak dengan cepat.
v Mempunyai IQ yang rendah iaitu
sekitar 50-70
v Berkelakuan tidak menentu iaitu
agresif,pasif dan meminta perhatian lebih daripada keluarga.
v Perkembangan bahasa mereka adalah
lambat,penggunaan bahasa terhad dan tidak boleh menyebut perkataan dengan betul
(pelat)
v Mudah menghidap penyakit.
KEBARANGKALIAN UNTUK
MENDAPAT ANAK SINDROM DOWN
v Kebangkalian Sindrom Down dianggarkan
sekitar 1 setiap 800 atau hingga 1 setiap 1,000 kelahiran (Pada 2006, Pusat Kawalan Penyakit (Center
for Disease Control) menganggarkan kadar sehingga 1 setiap 733 kelahiran hidup
di Amerika Syarikat (5429 kes baru setiap tahun).
v Usia
ibu memberi kesan kepada risiko kehamilan bayi dengan Sindrom Down. Pada
ibu berusia 25, risikonya adalah 1/1,250; pada usia 30 risikonya adalah
1/1,000; pada usia 35 risikonya adalah 1/400; pada usia 40 risikonya adalah
1/100; dan pada usia 45 risikonya adalah 1/30
v Trisomi 21 adalah punca sekitar 95%
Sindrom Down yang dikaji, dengan 88% disebabkan oleh kegagalan pada gamete ibu
dan 8% disebabkan oleh kecacatan pada gamete bapa (Trisomy 21 biasanya
disebabkan sebelum kehamilan, dan kesemua sel dalam badan terjejas).
TINGKAH LAKU
KANAK-KANAK SINDROM DOWN
v Mempunyai kesukaran berkomunikasi
v Mempunyai kesukaran mengurus diri –
umur biologikal & umur akal
v Lambat di dalam proses
melakukan sesuatu aktiviti
v Kerapkali bercakap bersendirian
seolah-olah berkomunikasi dengan seseorang.
v Dari segi emosi, mempunyai perasaan
serta memahami setiap perbualan
v Perlu
dikawalselia dan kawasan mesti selamat. Mesti memastikan pintu pagar rumah
sentiasa dikunci.
KEPERLUAN KHAS
KEPERLUAN KHAS MURID
v kasih
sayang dan penerimaan keluarga dan masyarakat
v sokongan padu dari setiap ahli keluarga
v menjalani program pemulihan – terapi pertuturan,
terapi pekerjaan (OT)
v menjalani
ujian saringan penglihatan & pendengaran sebelum mendaftar ke sekolah
v mendapat
pendidikan pra-sekolah, rendah, menengah, vokasional
KEPERLUAN KHAS KELUARGA
v menerima
hakikat & reda dengan kurniaan tuhan dengan sabar
v sokongan padu sesama ahli keluarga, keluarga
terdekat & masyarakat
v mendapat
maklumat bagi membesarkan anak dengan SD
v menjadi ahli persatuan
KEPERLUAN KHAS PRASARANA SEKOLAH
v Suasana
selamat – pintu masuk di kunci pada waktu persekolahan
v masyarakat
sekolah – pengetua, guru, murid & staf pentadbiran & keselamatan yang
prihatin & memahami tingkahlaku murid SD
v asesibiliti
kelas yang sesuai – tiada longkang besar, penempatan yang sentral, tingkat
bawah
Show Konversi KodeHide Konversi Kode Show EmoticonHide Emoticon